Ter voorbereiding van een intakegesprek over een nieuwe website is het raadzaam over de onderstaande vragen na te denken.

Het vinden van de antwoorden kost misschien even, maar die investering betaalt zich terug: het gesprek wordt efficiënter, er kunnen sneller besluiten worden genomen en je zult minder uit evenwicht worden gebracht door de vragen die je toekomstige bouwer zou kunnen gaan stellen. En last but not least zal de webbouwer je als een professionele klant beschouwen, waardoor hij een scherpere prijs (want minder risico) zal kunnen maken.

Checklist nieuwe website

  • Waarom heb je behoefte aan een (nieuwe) website?
  • Voor wie is de website bedoeld, dus wie is de gedroomde bezoeker die jij kunt helpen (en waar je geld aan kunt verdienen)?
  • Voor wie is hij nog meer bedoeld, of: zijn er meerdere soorten bezoekers/klanten die je bedient?
  • Nieuwe klanten via je website, zijn dat: voornamelijk via-via (dus mensen die van je gehoord hebben en je willen checken alvorens evt. contact op te nemen) of mensen die jou via zoekmachines gevonden hebben?
  • Als zoekmachines de belangrijkste leverancier voor nieuwe klanten moet zijn: heb je budget vrijgemaakt voor SEO (zoekmachineoptimalisatie)?
  • Welk budget wil je voor je website beschikbaar stellen?
  • Wat verwacht je dat je nieuwe site zakelijk voor je gaat betekenen? Denk je geld te gaan verdienen aan je website? Welk percentage van je totale omzet hoop je via de website binnen te halen?
  • Als je je huidige site gewoon behoudt en een beetje aanpast? Kan hij dan nog wel een tijdje mee of lijdt je inmiddels(imago)schade? Wat is er in je huidige site dan zo fout?
  • Heb je een huisstijl en zo nee: hoe belangrijk is het er wel een te hebben?
  • Is beeldmateriaal belangrijk en zo ja: beschik je over goede foto’s?
  • Ben je een goede tekstschrijver?Ben je in staat teksten te schrijven die jouw ideeën, diensten of producten vertaalt naar iets waar bezoekers enthousiast van worden? Of kun je wel wat hulp gebruiken?
  • Lukt het je om over je aanbod te vertellen vanuit de behoeftes van je klanten?
  • Heb je voorbeelden van websites die je mooi vindt of die een stijl hebben die past bij wat je doet? Voorbeelden van wat je inspireert (of omgekeerd: hoe het juist níet moet) kan het gesprek een goede impuls geven en de ontwerptijd enorm verkorten.
  • Is het belangrijk dat je website responsive wordt, ofwel: hoe belangrijk is het dat je website ook op mobieltjes en tablets prettig leesbaar is? (het antwoord daarop is trouwens inmiddels vrijwel altijd Ja)
  • Heb je een duidelijk beeld van de navigatiestructuur (het menu) en evt. call-to-action (die er voor zorgen dat de bezoeker doet wat jij hoopt dat-ie doet)? Heb je een helder idee van hoe je je bezoeker op een logische manier door je website loodst?
  • Heb je in je agenda tijd vrijgemaakt om je met je nieuwe site bezig te houden?
  • Verwacht je dat er speciale functionaliteit geprogrammeerd moet worden? Zo ja, heb je de technische en functionele eisen duidelijk op papier gezet?
  • Neem je gemakkelijk beslissingen of denk je daar begeleiding bij nodig te hebben?
  • Verwacht je functionaliteit nodig te hebben als een blog, fotogallery, nieuwsbrief, webshop etc? Welke?
  • Over hoeveel tijd moet je site in de lucht zijn?