Een zoekmachine-vriendelijke website: zorg dat Google je weet te vinden

Je wilt natuurlijk niet alleen een mooie website, je wilt ook dat Google hem goed vindt en hoog in hun zoekresultaten plaatst. Het CMS (beheersysteem) waarmee je je website maakt moet daartoe goede mogelijkheden bieden. Sites4ondernemers gebruikt een CMS dat je eenvoudig je site voor zoekmachines als Google laat optimaliseren. Je hebt hiermee een perfecte tool om hoog te kunnen scoren in zoekmachines.

Wat zijn de belangrijkste elementen die je website goed vindbaar helpen maken?

 

1) Zoekmachine-vriendelijke URL's

De URL is het adres dat in de adresbalk staat. In dit geval:

http://www.sites4ondernemers.nl/leesvoer/goed-gevonden-worden-door-Google .

Dat is een duidelijke en beschrijvende URL, en heel wat anders dan bijv.

http://www.uw_site.nl/p/12/103/-/17/ms21-81, of nog erger nog:
http://www.uw_site.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=54.

Veel CMS-sen maken nog dergelijke lelijke URL's. Maar een URL waarin zoekwoorden staan beschrijft aan Google (en iedere andere bezoeker) al meteen waar die pagina over gaat. En dat waarderen zoekmachines in de vorm van een betere 'ranking'. Sites4ondernemers zorgt er voor dat je URL's zoekmachine-vriendelijk zijn, zoals van deze pagina, die natuurlijk met hetzelfde CMS wordt beheerd en aangepast als jouw toekomstige site.

2) Zoekmachine-vriendelijke page titles

De page title is voor een zoekmachine enorm belangrijk. Je ziet de page title in de bovenste rand van je internet browser staan, dus nog boven de url. De page title is het eerste wat Google tegenkomt als hij een webpagina bekijkt, en hij kent er een grote waarde aan toe. De page title geeft je de mogelijkheid in een korte zin de belangrijkste zoektermen te bundelen. Voor iedere afzonderlijke pagina. In ons CMS kunt je de titel van de pagina zelf eenvoudig invoeren.

3) Metatags invoeren

Metatags, denk je? Metatags zijn korte teksten die niet in je website zichtbaar zijn, maar wel door zoekmachines gelezen worden. Met name de metatag 'description' is een belangrijke: je kunt daar op pagina-niveau een korte omschrijving geven, die door zoekmachines wordt weergegeven in de vindresultatenoverzichten. In ons CMS kun je zelf eenvoudig deze (en andere) metatags invoeren, wat de vindbaarheid ten goede komt.

4) Goede content

Deze zou eigenlijk op 1 moeten staan. Want zelfs als je goed gevonden wordt: je hebt er niets aan als iedereen vervolgens meteen weer afhaakt. Veel bezoekers is niet genoeg, het gaat er om bezoekers te overtuigen dat je de oplossing voor hun probleem biedt. Content moet dus altijd geschreven worden vanuit de vraag waarmee een bezoeker op je pagina terecht komt via Google. En het mooie is: als je schrijft met Google in gedachten als je ideale bezoeker, dan wordt de content van je website vanzelf concreter en specifieker. En dus beter.

5) Een lange adem en doorzettingsvermogen.

Helaas, iedereen wil op pagina 1 en dan liefst op positie 1-6 (want anders moet de zoeker scrollen) komen. Afhankelijk van de zoekopdracht is de concurrentie soms heel zwaar. Als je goed gevonden wilt worden zul je tijd en aandacht aan je website moeten besteden. En steeds aan de knoppen blijven draaien (lees: relevante content toevoegen, bezoekersstatistieken bestuderen, nieuwe ideeën uitproberen etc.) om langzaam maar zeker stap voor stap beter in Google tevoorschijn te komen.